10 zasad cyberbezpieczeństwa
Bez kategorii
- Dokładnie sprawdzaj treść SMS i powiadomienia IKO przed potwierdzeniem transakcji, w szczególności: kwotę i rodzaj operacji oraz nr konta do przelewu.
- Nikomu nie udostępniaj swoich danych, m.in. loginu i haseł, pełnego numeru PESEL, danych karty i numeru CVV2/CVC2 oraz kodu BLIK – również za pomocą komunikatorów. Pamiętaj, że pracownik banku nigdy nie poprosi Cię o te dane.
- Nie zakładaj, że widoczna nazwa nadawcy e-maila, SMS-a czy połączenia telefonicznego jest prawdziwa. Oszuści potrafią podrobić numer telefonu, który wyświetla się na Twoim ekranie i podszyć się za kogoś z Twojej rodziny, grona przyjaciół, policjanta czy bank. Jeśli masz wątpliwości, czy dzwoni do Ciebie pracownik banku skontaktuj się ze swoim doradcą lub infolinią.
- Jeżeli e-mail od nadawcy wzbudzi Twoje wątpliwości, nie otwieraj załączonych plików, nie klikaj w linki do logowania i nie instaluj żadnych dodatkowych aplikacji – dzięki nim oszust zyska dostęp do twojego urządzenia oraz dane do logowania. Bank nigdy nie będzie wymagał od Ciebie takich operacji.
- Sprawdzaj adresy stron www, na których się logujesz, a także ich certyfikaty bezpieczeństwa.
- Regularnie aktualizuj urządzenia i oprogramowanie na komputerze i telefonie (system, aplikacje, przeglądarkę, antywirusy).
- Twórz skomplikowane hasła, które będą trudne do odgadnięcia przez innych.
- Nie używaj tego samego hasła do różnych kont oraz nie zapisuj haseł na kartkach ani w plikach na komputerze. Zamiast funkcji ‘zapamiętaj hasło’ w przeglądarce internetowej, która nie jest w pełni bezpieczna, używaj niezależnych managerów haseł o silniejszych algorytmach szyfrowania.
- Nie loguj się do serwisu internetowego iPKO i aplikacji mobilnej IKO przez publiczne, niezabezpieczone Wi-Fi ani na urządzeniach publicznie dostępnych np. w kafejkach, hotelach.
- Nie podłączaj zewnętrznych nośników danych do swojego urządzenia, jeśli nie masz pewności co do ich bezpieczeństwa.